onsdag 1 september 2010

Insändare: Glest när SD höll torgmöte eller media vinkling?

[INSÄNDARE] Jag skulle vilja tipsa er om hur Sundsvalls Tidning valt att vinkla sin rapportering om Sverigedemokraternas valmöte, som ägde rum lördagen den 27 augusti på Sundsvalls torg.
Jag var som åhörare närvarande under hela det timslånga torgmötet, som var mycket trevligt och gick lugnt till. Det var inte så många som stannade till, men åtminstone 15 personer stod eller satt med och lyssnade.
Jag såg också de reportrar och fotografer från lokaltidningarna som närvarade under hela mötet.

Sundsvalls Tidning publicerade dagen därpå, den 28 augusti, följande reportage.

Fokus har helt inriktats på antalet åhörare vid mötet, och man undviker att redogöra för vad som framfördes av Sverigedemokraterna.
Jag såg hur fotografen Jan Olby tog mängder av bilder från olika vinklar kring mötesplatsen. Men för att fotot ska passa ihop med tidningens vinkling om få åhörare, valde man att publicera en bild på en ensam persons ryggtavla, som fyller upp nästan hela bilden (med bildtext: ”Det var inte många som lyssnade på Sverigedemokraterna i Sundsvall”).
Mannen vars rygg de fann så intressant att fotografera, är dessutom jag själv.
Jag skrev därför en kommentar på webbsidan, och kritiserade den dåliga journalistiken. Kommentaren publicerades och förblev publicerad under ett dygn. Därefter försvann den plötsligt från sidan! Jag mailade artikelförfattarinnan Anita Östberg, men hon har vägrat att svara. Chefredaktören har däremot svarat, och ställer sig bakom beslutet att radera min kommentar.
Jag har förstås skärmdump på den ursprungliga sidan, där min kommentar fanns publicerad, och dess innehåll är som följer:

”Jag stod och lyssnade på hela mötet. Det var inte någon stor folksamling, men inte så magert som journalisten Anita vill framställa det heller. Några heta diskussioner med upprörda kvinnor såg jag då inte skymten av alls, så det undrar jag om Anita inte drömt? Å andra sidan kanske hon inte såg eller hörde så mycket av någonting, för jag såg att hon mest stod och pratade och skrattade, närmast vänslades, med sin manlige fotograf! Av alla bilder han tog på åhörarna, valde han att publicera bilden med min rygg mot kameran, så att det ska se ut som om det bara var en person i publiken!
Neutral artikel kanske, men väldigt subtilt vinklad!
Eftersom journalisten inte vill delge något särskilt om valmötets innehåll, kan jag upplysa om att de tre talarna gav ett sansat och sakligt intryck.”

Denna harmlösa, språkligt väl framförda text, ansåg alltså Sundsvalls Tidning vara så stötande att den måste raderas…

Hälsningar,
Mikael Sjödin



Ursprungsartikel
Källa: Fria Nyheter