onsdag 20 april 2011

Timo Soini upprörd av svensk medias valkommentarer

FINLAND Sannfinländarnas partiledare Timo Soini uppger i dag att han är upprörd av svensk medias kommentarer om söndagens val. PI har tidigare belyst den ångest och frustration många svenska journalister gett uttryck för direkt efter att det stod klart att partiet blev det tredje största. Framför allt Aftonbladet utmärkte sig rejält med en artikel om påstått svenskhat i grannlandet, en artikel som sedan togs bort för att åter igen dyka upp med reviderad rubrik.

– Det är otroligt vad det skrivits om mig och om Finlands folk. Jag är både ledsen och chockad, sade Soini på onsdagen.

Soini var märkbart upprörd då han svarade på journalisternas frågor efter Sannfinländarnas styrelsemöte på onsdagen.

– Inom politiken finns det många olika åsikter, men man ska inte kritisera hur finska folket har röstat. Det angår bara oss själva. Vi frågar inte Sverige hur vi ska rösta och jag tänker inte säga hur svenskarna ska rösta.

Svenska politiker har bekymrat sig över Sannfinländarnas inställning till svenska språkets status i Finland.

– Det förvånar mig. Jag har varit partiledare i nästan 14 års tid och är rätt moderat i språkfrågan. Nu framställs jag som den värsta djävul.

Avslutningsvis anser Soini att det är bäst att han inte säger mer än så.

– Jag tycker så mycket om vårt samarbete och skulle säkert ställa till med stor skada i relationerna om jag sade mer.

HBL



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt